Vorige week heeft de NAM de afvalwaterinjecties in Twente weer opgestart. Vanaf nu worden dagelijks weer miljoenen liters giftig productiewater uit de olievelden van Schoonebeek naar Twente geperst om daar in de ondergrond te 'verdwijnen'. Twente heeft slechte ervaringen met dit proces. Het afvalwater is erg zout, wat op zichzelf al een groot risico is voor de natuur. Maar het bevat ook tal van schadelijke, giftige en soms kankerverwekkende stoffen. Als die het grondwater besmetten, kan daar geen drinkwater meer worden gewonnen. En schoonmaken van de ondergrond is vrijwel onmogelijk.

De NAM staat nu onder verscherpt toezicht van de inspectie vanwege slecht onderhoud en problemen met injectieputten. Dit heeft geleid tot Kamervragen, waardoor de injectie moest worden stil gelegd.

In het verleden is het voorgekomen dat de pijpleiding tussen Schoonebeek en Twente lekte waardoor veel afvalwater de grond en het oppervlaktewater vervuilde. Ook zijn er vaker problemen geweest met de verschillende injectieputten en de lagen in de ondergrond waar het afvalwater wordt geïnjecteerd. Ondergrondse zoutlagen kunnen oplossen of 'kruipen', injectiebuizen bekneld raken of verschuiven en barsten. Door het agressieve zout en de ouderdom van installaties is sprake van corrosie en slijtage. Afgelopen zomer bleek dat een van de belangrijkste putten sinds de aanleg als gaswinningsput in 1973 niet meer was geïnspecteerd!

De NAM heeft nu pijpleidingen van een plastic binnenvoering voorzien die nieuwe lekkages moeten voorkomen. Maar de ongerustheid in Twente neemt hierdoor niet af. Terecht maken omwonenden zich zorgen over de potentiële natuur- en gezondheidsschade, maar de minister laat het economisch belang prevaleren boven mens en natuur. Minister Blok van Economische Zaken & Klimaat heeft de Tweee Kamer een grondige externe evaluatie beloofd, om te onderzoeken wat de beste manier is om van het afvalwater af te komen. Die is ook wettelijk verplicht, maar is om onduidelijke redenen vertraagd. In de tussentijd is de NAM aan het investeren in meer mogelijkheden om het giftige water in de bodem te spuiten, in Twente maar ook in Drenthe.

De recente improvisatie-renovaties van pijpleidingen en putten en het verscherpte toezicht van de SODM bevestigen dat dit systeem om van je afval af te komen niet meer van deze tijd is. Nu de NAM plannen heeft om de eigen actieve olievelden te verkopen kunnen we niet nog langer wachten. Deze praktijk moet stoppen, zeker voor de verkoop. Daarom willen GroenLinks en Pieter Omtzigt dat minister Blok nu actie onderneemt en een moratorium instelt op afvalwaterinjecties totdat er een alternatief is voor de afvalverwerking. Dan passen we het voorzorgprincipe toe en maken we de huidige manier van afvalinjecties overbodig. Pas dan worden de economische belangen van de NAM en degene die straks dit veld koopt, ondergeschikt gemaakt aan de gezondheid en het algemeen belang van de Twentenaren.

Suzanne Kröger (GroenLinks)

Pieter Omtzigt (onafhankelijk Kamerlid)